Moeite met plannen en organiseren? De volgende 5 tips kunnen je helpen wat meer structuur te krijgen in het dagelijkse leven. 

#1 GEBRUIK EEN AGENDA

Plannen en organiseren kan niet zonder een agenda. Een agenda is een handig hulpmiddel om activiteiten te plannen, te structureren en te gaan uitvoeren. Gebruik een agenda waarbij je in één blik de hele week overziet (dus met de hele week op de twee pagina’s zichtbaar). 

#2 PLAN VASTE AFSPRAKEN IN

Heb je moeite met het nemen van initiatieven? Plan dan vaste afspraken in, bijvoorbeeld: zet iedere maand op een vast tijdstip in je agenda dat je een vriendin belt of doe iedere maandag na je ontbijt de boodschappen. Als het moeilijk blijft om zelf initiatieven te nemen, vraag dan iemand in je omgeving je hierbij te helpen. 

#3 MAAK EEN DOE-LIJST

Door het hersenletsel kan het lastig zijn om doelen te stellen. Schrijf de dingen die je wilt gaan doen op een Doe-lijst. Een Doe-lijst helpt je onthouden wat je wilt doen. Je kunt een Doe-lijst maken voor de korte termijn, bijvoorbeeld voor een dag of week. Zet dan erbij wanneer je wat gaat doen. Je kunt ook een Doe-lijst maken voor de lange termijn, met dingen die je ooit nog eens wil doen. Bijvoorbeeld op vakantie naar een ver land, leren zeilen of je keuken verbouwen. 

#4 WERK MET EEN STAPPENPLAN

Bij een taak die je ingewikkeld vindt, kan een stappenplan je helpen. Begin met het formuleren van een doel: Wat wil je bereiken? Bedenk dan welke stappen nodig zijn om dat te bereiken. Schrijf per stap op:
  • Wanneer ga je dit doen?
  • Met wie (als dat van toepassing is)?
  •  Wat heb je nodig?
  • Hoe ga je het doen?

 Als je een stap hebt uitgevoerd, check dan of je gedaan hebt wat je wilde en vink deze stap af.

#5 ORGANISEER JE HUIS

Als je moeite hebt met het organiseren van je dagelijks leven dan helpt het om de inrichting van je huis te structureren. Spreek met jezelf en je huisgenoten logische plekken af voor spullen, zodat je ze gemakkelijk kunt vinden. Leg spullen die bij elkaar horen bij elkaar. Bijvoorbeeld alles wat je meeneemt als je het huis uitgaat (sleutels, geld, OV-pas, boodschappenlijstje), alles voor de huisdieren, alle sportspullen). Train jezelf erin alle spullen steeds op hun vaste plek te leggen.

Bronnen: Bij het samenstellen van deze tekst is gebruik gemaakt van diverse bronnen, waaronder de Hersenz-module Plannen en Organiseren en de folder Vitale hersenen van de Hersenstichting.

Interessant? Lees ook deze tips
Tip vermoeidheid: Train het volhouden van aandacht

Volgehouden aandacht betekent dat je voor langere tijd met iets bezig kunt zijn. Je kunt trainen om je aandacht langer vast te houden.

Tip: Zo hou je je aandacht erbij

Heb je moeite je aandacht erbij te houden? Door dingen op een andere manier te doen kan je minder last hebben van aandachtsproblemen. Bijvoorbeeld:

Tip vermoeidheid: Ken je signalen

Voor mensen die last hebben van vermoeidheid na hun hersenletsel is het belangrijk goed te letten op de volgende signalen. Hoofdpijn krijgen, het overzicht verliezen, geïrriteerd raken of zaken vergeten.

Tip overprikkeling: Leer nee zeggen

Voor mensen die na hun hersenletsel veel last hebben van overprikkeling is het belangrijk om te onderzoeken wat de invloed van bepaalde prikkels is op hen.

Tip overprikkeling: Gesprek voeren met hersenletsel

Een gesprek voeren valt niet altijd mee als je last hebt van overprikkeling door geluiden of van cognitieve overprikkeling. Veel mensen met hersenletsel hebben dit. Het volgende kan helpen:

Pagina's