Moeite met plannen en organiseren? De volgende 5 tips kunnen je helpen wat meer structuur te krijgen in het dagelijkse leven. 

#1 GEBRUIK EEN AGENDA

Plannen en organiseren kan niet zonder een agenda. Een agenda is een handig hulpmiddel om activiteiten te plannen, te structureren en te gaan uitvoeren. Gebruik een agenda waarbij je in één blik de hele week overziet (dus met de hele week op de twee pagina’s zichtbaar). 

#2 PLAN VASTE AFSPRAKEN IN

Heb je moeite met het nemen van initiatieven? Plan dan vaste afspraken in, bijvoorbeeld: zet iedere maand op een vast tijdstip in je agenda dat je een vriendin belt of doe iedere maandag na je ontbijt de boodschappen. Als het moeilijk blijft om zelf initiatieven te nemen, vraag dan iemand in je omgeving je hierbij te helpen. 

#3 MAAK EEN DOE-LIJST

Door het hersenletsel kan het lastig zijn om doelen te stellen. Schrijf de dingen die je wilt gaan doen op een Doe-lijst. Een Doe-lijst helpt je onthouden wat je wilt doen. Je kunt een Doe-lijst maken voor de korte termijn, bijvoorbeeld voor een dag of week. Zet dan erbij wanneer je wat gaat doen. Je kunt ook een Doe-lijst maken voor de lange termijn, met dingen die je ooit nog eens wil doen. Bijvoorbeeld op vakantie naar een ver land, leren zeilen of je keuken verbouwen. 

#4 WERK MET EEN STAPPENPLAN

Bij een taak die je ingewikkeld vindt, kan een stappenplan je helpen. Begin met het formuleren van een doel: Wat wil je bereiken? Bedenk dan welke stappen nodig zijn om dat te bereiken. Schrijf per stap op:
  • Wanneer ga je dit doen?
  • Met wie (als dat van toepassing is)?
  •  Wat heb je nodig?
  • Hoe ga je het doen?

 Als je een stap hebt uitgevoerd, check dan of je gedaan hebt wat je wilde en vink deze stap af.

#5 ORGANISEER JE HUIS

Als je moeite hebt met het organiseren van je dagelijks leven dan helpt het om de inrichting van je huis te structureren. Spreek met jezelf en je huisgenoten logische plekken af voor spullen, zodat je ze gemakkelijk kunt vinden. Leg spullen die bij elkaar horen bij elkaar. Bijvoorbeeld alles wat je meeneemt als je het huis uitgaat (sleutels, geld, OV-pas, boodschappenlijstje), alles voor de huisdieren, alle sportspullen). Train jezelf erin alle spullen steeds op hun vaste plek te leggen.

Bronnen: Bij het samenstellen van deze tekst is gebruik gemaakt van diverse bronnen, waaronder de Hersenz-module Plannen en Organiseren en de folder Vitale hersenen van de Hersenstichting.

Interessant? Lees ook deze tips
Tips bij ontremming

De volgende tips kunnen je helpen wanneer je de nadelige gevolgen ondervindt als gevolg van ontremming.

Tip: App Breinstraat

De app Breinstraat is ontwikkeld voor jongeren die bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte hersenletsel hebben gekregen. In de app wordt uitgelegd wat er gebeurt in het ziekenhuis en het revalidatiecentrum.

Tip: Digitale hulpmiddelen

Met een visuele beperking kun je behoefte hebben aan hulp bij het omgaan met apparaten als je computer, smartphone en tablet.

Tip:gespecialiseerde kijktraining

Bartiméus en Visio zijn twee organisaties die gespecialiseerd zijn in visuele problemen. Zij bieden mensen met hemianopsie een speciale kijkstrategietraining die ongeveer tien weken duurt.

Tip: Aanpassingen in huis

Voor mensen met visuele problemen door hersenletsel is het vaak prettig als de woonruimte systematisch en met een vaste indeling is ingericht.

Pagina's