Tip overprikkeling: Leer nee zeggen

Voor mensen die na hun hersenletsel veel last hebben van overprikkeling is het belangrijk om te onderzoeken wat de invloed van bepaalde prikkels is op hen. Door een tijdje een dagboek bij te houden, wordt snel duidelijk wanneer en waardoor de emmer overloopt. Zo ontdek je beter waar je grenzen liggen. En leer nee te zeggen als iets teveel voor je is.

Neem regelmatig voldoende rust, zodat je prikkels kunt verwerken. Plan niet te veel activiteiten op een dag. Hou orde en regelmaat in je leven. En zorg dat je een rustige plek hebt voor jezelf als je in een huis woont met meerdere mensen. Denk ook aan praktische oplossingen. Koop oordopjes of bouwgehoorbescherming en gebruik die bijvoorbeeld bij het stofzuigen en tijdens het winkelen. Doe boodschappen op rustige momenten

Zoek rustgevende activiteiten op, zoals wandelen in de natuur, mediteren, yoga of mindfullness.

Deze tips zijn afkomstig uit de Hersenzmodule ‘Grip op energie’. 

Interessant? Lees ook deze tips
Tips bij plannen en organiseren

Moeite met plannen en organiseren? De volgende 5 tips kunnen je helpen wat meer structuur te krijgen in het dagelijkse leven.

Tips bij ontremming

De volgende tips kunnen je helpen wanneer je de nadelige gevolgen ondervindt als gevolg van ontremming.

Doe de mantelzorgtest

Het verlenen van mantelzorg kan leiden tot zware overbelasting van de mantelzorg. Om te meten of er sprake is van overbelasting kun je de Caregiver Strain Index CSI invullen.

Tip vermoeidheid: de PRET-strategie

De PRET-strategie wordt vaak gebruikt voor mensen die door hersenletsel vermoeidheidsklachten hebben. Ook mensen die moeiten hebben met plannen en organiseren passen deze strategie vaak toe.

Pagina's