Tip overprikkeling: Leer nee zeggen

Voor mensen die na hun hersenletsel veel last hebben van overprikkeling is het belangrijk om te onderzoeken wat de invloed van bepaalde prikkels is op hen. Door een tijdje een dagboek bij te houden, wordt snel duidelijk wanneer en waardoor de emmer overloopt. Zo ontdek je beter waar je grenzen liggen. En leer nee te zeggen als iets teveel voor je is.

Neem regelmatig voldoende rust, zodat je prikkels kunt verwerken. Plan niet te veel activiteiten op een dag. Hou orde en regelmaat in je leven. En zorg dat je een rustige plek hebt voor jezelf als je in een huis woont met meerdere mensen. Denk ook aan praktische oplossingen. Koop oordopjes of bouwgehoorbescherming en gebruik die bijvoorbeeld bij het stofzuigen en tijdens het winkelen. Doe boodschappen op rustige momenten

Zoek rustgevende activiteiten op, zoals wandelen in de natuur, mediteren, yoga of mindfullness.

Deze tips zijn afkomstig uit de Hersenzmodule ‘Grip op energie’. 

Interessant? Lees ook deze tips
Tip: Zoek op tijd hulp

Probeer problemen waar je tegenaan loopt niet alleen op te lossen. Zoek tijdig hulp!

Tip: Leg anderen uit wat er aan de hand is

Het is verstandig om mensen in de nabije omgeving te vertellen wat er is gebeurd met je partner en vooral wat de (onzichtbare) gevolgen zijn van het hersenletsel.

Tip: Communiceer met partner en kinderen

Blijven praten met je partner en met de kinderen is ontzettend belangrijk als je partner hersenletsel heeft.

Tip: Zorg voor structuur

Structuur is belangrijk voor mensen met hersenletsel. Maar ook voor naasten!

Tip: Ga mee naar behandelafspraken

Ga zoveel als mogelijk mee naar de behandelafspraken van je naasten. Zo blijf je op de hoogte en ze geven je goede adviezen.

Pagina's