Doe de mantelzorgtest

Het verlenen van mantelzorg kan leiden tot zware overbelasting van de mantelzorg. Om te meten of er sprake is van overbelasting kun je de Caregiver Strain Index CSI invullen. De test bestaat uit dertien vragen. Als je zeven keer of meer een vraag met ‘ja’ beantwoordt, dan is er sprake van overbelasting. 

1.   Mijn nachtrust is verstoord. 
2.   Hem of haar helpen kost me nogal wat moeite en tijd.
3.   Ik vind het lichamelijk zwaar.
4.   Het beperkt me in andere dingen die ik wil doen.
5.   Wij hebben onze dagelijkse manier van doen moeten aanpassen.
6.   Wij hebben onze plannen moeten wijzigen. 
7.   Er zijn ook andere zaken waaraan ik mijn tijd moet besteden.
8.   Emotioneel gedragen we ons anders ten opzichte van elkaar. 
9.   Het gedrag van mijn man/vrouw maakt me soms van streek.
10. Het is pijnlijk te moeten zien dat hij/zij een ander persoon is geworden.
11. Ik heb mijn werk/baan moeten aanpassen aan de situatie.
12. Ik word geheel door deze situatie in beslag genomen.
13. We leven onder financiële druk.

Heb je zeven vragen of meer met Ja beantwoord dan is er sprake van overbelasting. Het is dan verstandig om contact op te nemen met je huisarts om te bespreken wat je kunt doen aan de overbelasting of om hulp te vragen bij de gemeente.

Interessant? Lees ook deze tips
Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Je kunt dingen op een andere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Pagina's