Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Voorbeelden van gedragsveranderingen na hersenletsel zijn:

  • Op jezelf gericht zijn en minder oog hebben voor de ander
  • Moeite hebben om je gedrag te controleren en bij te sturen
  • Weinig ondernemen en minder interesse tonen in anderen
  • Over-afhankelijk zijn
  • Anders gedragen op het gebied van intimiteit en seksualiteit
  • Impulsief reageren
  • Niet aanvoelen welk gedrag niet kan in bepaalde situaties
  • Geagiteerd reageren
  • Agressief zijn in woorden of handelingen
  • Somber zijn
  • Angstig en onzeker zijn
  • Achterdochtig zijn

Als je gedrag is veranderd door het hersenletsel kun je daar zelf last van hebben. Ook je omgeving kan daar veel last van hebben en er kunnen vervelende situaties ontstaan. Bij Hersenz leer je om je gedrag te analyseren en te veranderen. Aan de hand van de analyse heb je mogelijk meer inzicht gekregen in je gedrag. Vanuit dat inzicht kan je bedenken wat je anders gaat doen. Hoe kan je anders reageren? Welk alternatief heb je voor je gedrag?

Voorbeelden van alternatief gedrag:

  • Minder snel of minder heftig reageren
  • Even een andere kamer opzoeken of een wandeling maken
  • De ander een vraag stellen 

Voorbeeld

We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld: 

Wat was de situatie?

Het was vrijdagavond en mijn vrouw en ik kwamen net thuis van een verjaardag. Het was druk geweest, dus ik was moe en gespannen. Mijn vrouw zei dat ik beter naar haar moet luisteren, want zij had eerder op de avond al meerdere keren gezegd dat het tijd was om naar huis te gaan. Nu had ik mijzelf te veel belast. Doordat ik al gespannen was reageerde ik geagiteerd richting mijn vrouw en kregen we ruzie.

Wat had je in deze situatie anders kunnen doen?

Ik had op een rustige toon tegen mijn vrouw kunnen zeggen dat ik hier nu niet over in gesprek ga omdat ik te vermoeid ben. De volgende dag had ik hier dan op terug kunnen komen.

Wat zou er dan anders gaan in deze situatie?

Dan was er hoogstwaarschijnlijk geen ruzie tussen mijn vrouw en mij ontstaan.

Deze tip komt uit de Hersenz-module Omgaan met veranderingen.

Interessant? Lees ook deze tips
Tip afasie: Geduld

Door afasie is van de ene op de andere dag veel veranderd in het leven van degene die erdoor getroffen is maar ook in het leven de naasten. Iedereen zal moeten wennen aan een andere manier van communiceren.

Tip afasie: Gespreksboek App

Het Gespreksboek helpt mensen met afasie zich te uiten. De Afasie Vereniging Nederland heeft hiervoor een App ontwikkeld. De Gespreksboek App biedt mensen met afasie de mogelijkheid om op een eigentijdse manier te communiceren.

Tip afasie: de 4 W's

Wie, wat, waar en wanneer? Voor mensen met afasie kan het handig zijn om meer structuur aan te brengen in een gesprek. Dat kan met de vier W's.

Doe de mantelzorgtest

Het verlenen van mantelzorg kan leiden tot zware overbelasting van de mantelzorg. Om te meten of er sprake is van overbelasting kun je de Caregiver Strain Index CSI invullen.

TIP: Stop-Denk-Doe

De stoplichtmethode is een goede manier om jezelf te ondersteunen uw gedrag te veranderen. Hij helpt je om te begrijpen hoe boosheid en stress zich opbouwt en werkt. Je stelt je hierbij een stoplicht voor met de kleuren groen, oranje en rood. Je geeft zichzelf hiermee de tijd om na te denken voor je iets gaat doen. Je kunt de methode hardop toepassen of in gedachten.

Pagina's