Tip vermoeidheid: de PRET-strategie

De PRET-strategie wordt vaak gebruikt voor mensen die door hersenletsel vermoeidheidsklachten hebben. Ook mensen die moeiten hebben met plannen en organiseren passen deze strategie vaak toe. 

Vermoeidheid na hersenletsel ontstaat onder andere omdat je informatie minder goed kan verwerken. 

PRET staat voor:

 

Pauzeren: Neem tijdig een pauze. Als je bijvoorbeeld bezoek hebt of een gesprek voert, geef dan aan hoelang je het kunt volhouden. Je kunt tussendoor een pauze nemen.

 

Rustige omgeving: Als je in gesprek bent of iets aan het doen bent, wil je niet afgeleid worden. Zorg daarom voor een rustige omgeving.

 

Eén ding tegelijk: Doe altijd één ding tegelijk. Dus niet telefoneren én televisie kijken tegelijk. Het is beter je aandacht op één activiteit te richten.

 

Tempo aanpassen: Pas je tempo aan jouw mogelijkheden aan. Vraag anderen hier rekening mee te houden. Langzamer lezen of praten, meer pauzes nemen en stoppen als het niet meer gaat.

 

 


 

 

  

 

De PRET-strategie is onderdeel van de module ‘Grip op je energie’ van Hersenz en van de  module 'Denken en doen' 

Interessant? Lees ook deze tips
Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Je kunt dingen op een andere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Pagina's