Zoek hulp

De huisarts is degene die met je kan bespreken welke hulp je nodig hebt als je denkt aan zelfdoding. Vraag een consult aan met extra tijd. 

De stap om hulp te zoeken kan als een drempel worden ervaren. Je hebt misschien angst voor de gevolgen, angst dat je niet wordt begrepen of je hebt het gevoel dat niemand je meer kan helpen. Wanneer je iemand in vertrouwen hebt genomen, vraag dan of diegene met je mee wil gaan. Je hoeft het niet alleen te doen!

Ook een behandelaar van Hersenz kan helpen met een goede overdracht naar de huisarts. Of misschien heb je een ambulant begeleider.

Als samen naar de huisarts gaan niet lukt, ga dan als naaste alleen. Beloof geen geheimhouding maar houd contact met elkaar en blijf praten. Blijf als naaste ook volgen of de huisarts de situatie goed heeft begrepen en of de hulp wordt geboden die op dat moment nodig is.  

Je kunt ook hulp krijgen bij 113 Zelfmoordpreventie. Dit is een organisatie waar je 24 uur per dag en 7 dagen per week terecht kunt als je denkt aan zelfdoding of je zorgen maakt om iemand anders. Je kunt anoniem gebruik maken van hulplijnen (bellen en chatten), online therapie en zelfhulpmodules.

0900-0113 / www.113.nl

Er is ook een telefonisch spreekuur voor overleg en advies wanneer jij je zorgen maakt over iemand. Kijk voor het telefoonnummer en de tijden op: https://www.113.nl/ik-maak-me-zorgen-om-iemand-anders/overleg-en-advies

Interessant? Lees ook deze tips
Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Je kunt dingen op een andere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Pagina's