Tip: Zorg voor structuur

Structuur is belangrijk voor mensen met hersenletsel. Maar ook voor naasten! 

Je hele leven verandert in één moment, vaak wordt het niet meer zoals voorheen. Zoek je evenwicht zodat je je partner steun kan bieden.

Maak samen met je partner een planning, zodat je partner zijn of haar rustmomenten heeft.

Maak een duidelijke weekplanning; welke afspraken hebben we deze week en wat eten we? Afhankelijk van de afspraken, is het mogelijk om juist wel of niet nog een klein klusje te doen, het gras te maaien, bij een vriend op visite te gaan, etc.

(Bron: Tips van en voor partners van mensen met hersenletsel. Expertisecentrum Hersenletsel Limburg. Leven met hersenletsel op lange termijn.)

Interessant? Lees ook deze tips
Tip: Zo hou je je aandacht erbij

Heb je moeite je aandacht erbij te houden? Door dingen op een andere manier te doen kan je minder last hebben van aandachtsproblemen. Bijvoorbeeld:

Tip overprikkeling: Gesprek voeren met hersenletsel

Een gesprek voeren valt niet altijd mee als je last hebt van overprikkeling door geluiden of van cognitieve overprikkeling. Veel mensen met hersenletsel hebben dit. Het volgende kan helpen:

Tip overprikkeling: Leer nee zeggen

Voor mensen die na hun hersenletsel veel last hebben van overprikkeling is het belangrijk om te onderzoeken wat de invloed van bepaalde prikkels is op hen.

Tip overprikkeling: Voorbereid shoppen

Monica heeft door haar hersenletsel last van extreme overprikkeling. Ze omschrijft hoe overprikkeling werkt bij haar toen ze voor de eerste keer na haar hersenletsel naar een vertrouwde supermarkt ging.

Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Pagina's