Tip: Zorg dat je informatie krijgt

Probeer als naaste van iemand met niet-aangeboren hersenletsel zoveel mogelijk informatie te krijgen. Dat kan op verschillende manieren:

  • Probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen over hoe nu verder.
  • Probeer zoveel mogelijk contact te hebben met de behandelende neuroloog over de evt. verschijningen die zich voor kunnen doen.
  • Zorg dat je een cursus volgt of op een andere manier meer informatie en inzicht krijgt in hersenletsel. Daardoor krijg je meer begrip voor de gevolgen van hersenletsel.
  • Begeleid je partner in de revalidatie. Ga mee naar de ergotherapeut, de psycholoog, etc. Dan krijg je rechtstreeks de benodigde informatie (je partner vergeet waarschijnlijk veel) en kun je je partner tot steun zijn.
  • Ga naar een mantelzorginstelling bij je in de buurt, zij kunnen heel veel voor je betekenen. Daar is meestal ook een mantelzorgmakelaar aanwezig, die je kan helpen met het invullen van aanvragen en dergelijke.

(Bron: Tips van en voor partners van mensen met hersenletsel. Expertisecentrum Hersenletsel Limburg)

Interessant? Lees ook deze tips
Tip vergeetachtigheid: Zoek met aandacht

Als je iets kwijt bent moet je dit zoeken. Ook kan het zijn dat je iets wilt hebben of iets wilt laten zien. Je bent het niet kwijt maar weet ook niet waar je het hebt opgeborgen. Of je wil een artikel opzoeken in de krant of op internet. Bij zoeken is aandacht erg belangrijk. Maar hoe zoek je nu het beste?

TIP depressie: Lichtpuntjes opschrijven

"Hoe donker het leven ook lijkt, er zijn altijd lichtpuntjes." Schrijf elke dag een paar dingen op, hoe klein ook, die (onverwacht) leuk waren of waar je van genoten hebt.

Tip depressie: Beweeg en ga naar buiten

Blijf lichamelijk actief op een passende manier. De vermoeidheid, het gebrek aan energie en de lusteloosheid veroorzaken soms een volkomen lichamelijke inactiviteit.

Tip vermoeidheid: Train het volhouden van aandacht

Volgehouden aandacht betekent dat je voor langere tijd met iets bezig kunt zijn. Je kunt trainen om je aandacht langer vast te houden.

Tip: Zo hou je je aandacht erbij

Heb je moeite je aandacht erbij te houden? Door dingen op een andere manier te doen kan je minder last hebben van aandachtsproblemen. Bijvoorbeeld:

Pagina's