Tip: Zoek op tijd hulp

Probeer problemen waar je tegenaan loopt niet alleen op te lossen. Zoek tijdig hulp

  • In het begin biedt de omgeving vaak hulp aan. Wijs deze niet meteen af omdat je denkt dat het wel meevalt, maar geef aan dat je er graag gebruik van maakt als het nodig is. Pas als de impact duidelijk is kun je de belasting van jezelf goed overzien, maar dan is hulp vragen en begrip vinden veel lastiger.
  • Schroom niet om hulp te vragen. Dat kan professionele hulp zijn, zoals een psycholoog of de behandeling van Hersenz, maar ook de buurvrouw of -man.
  • Er zijn goede sociale werkers, die kunnen veel voor je betekenen.
  • Probeer naar een contactgroep van lotgenoten te gaan. Hier kun je je verhaal met weinig woorden kwijt, want iedereen zit in (bijna) dezelfde situatie en begrijpt je meteen. Je ontvangt steun, maar ook adviezen en tips om alles soepeler te laten verlopen.
  • Bij moeilijkheden in het huishouden, vraag hulp bij de gemeente.

    (Bron: Tips van en voor partners van mensen met hersenletsel. Expertisecentrum Hersenletsel Limburg. Leven met hersenletsel op lange termijn.) 

Interessant? Lees ook deze tips
Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Je kunt dingen op een andere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Pagina's