Tip: Zo hou je je aandacht erbij

Heb je moeite je aandacht erbij te houden? Door dingen op een andere manier te doen kan je minder last hebben van aandachtsproblemen. Bijvoorbeeld:

  • Praat hardop mee bij handelingen, zoals koffiezetten. Dit noemen we ‘verbale zelfsturing’.
  • Doe dingen langzamer en stapsgewijs. Schrijf de stappen vooraf op. Streep ze af als je ze gehad hebt.
  • Bereid activiteiten zoveel mogelijk voor. Zet bijvoorbeeld alles al klaar in een logische volgorde voordat je gaat koken.
  • Doe één ding tegelijk. Maak het af voordat je aan iets nieuws begint.
  • Begin op tijd zodat je je niet hoeft te haasten.

 

Bron: Module Denken en Doen, Hersenz 

Interessant? Lees ook deze tips
Tip overprikkeling: Gesprek voeren met hersenletsel

Een gesprek voeren valt niet altijd mee als je last hebt van overprikkeling door geluiden of van cognitieve overprikkeling. Veel mensen met hersenletsel hebben dit. Het volgende kan helpen:

Tip overprikkeling: Leer nee zeggen

Voor mensen die na hun hersenletsel veel last hebben van overprikkeling is het belangrijk om te onderzoeken wat de invloed van bepaalde prikkels is op hen.

Tip overprikkeling: Voorbereid shoppen

Monica heeft door haar hersenletsel last van extreme overprikkeling. Ze omschrijft hoe overprikkeling werkt bij haar toen ze voor de eerste keer na haar hersenletsel naar een vertrouwde supermarkt ging.

Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

Pagina's