TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Door dingen op een ándere manier te doen heb je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën. 

Na hersenletsel is aandacht bijna altijd op één of andere wijze verstoord. Dit kan gaan om de verschillende vormen van aandacht: 

  • Alertheid
  • Tempo van informatieverwerking
  • Gerichte aandacht (je aandacht ergens op kunt richten zonder je te laten afleiden)
  • Volgehouden aandacht (langere tijd met iets bezig kunt zijn zonder dat je aandacht verslapt)
  • Verdeelde aandacht (meerdere dingen tegelijk kunnen doen)


Dat heeft gevolgen voor je
dagelijks leven:

  • Dingen gaan niet meer als vanzelf
  • Dingen kosten meer moeite
  • Dingen gaan niet meer

Omgaan met je aandachtsproblemen kan op verschillende manieren:

  • Dingen op een andere manier doen 
  • Je omgeving aanpassen
  • Hulpmiddelen gebruiken
  • Jezelf belonen

Soms blijven problemen met aandacht bestaan. Dan helpt het als je weet hoe je met deze problemen kunt omgaan. Je kunt dingen op een ándere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën. Hieronder staan een aantal voorbeelden die je toe kunt passen.

  • PRET: Pauzeren, Rustige omgeving, Eén ding tegelijk, Tempo aanpassen.
  • Begin op tijd met dingen zodat je je niet hoeft te haasten of anderen moet laten wachten.
  • Voorbereiding is het halve werk. Bereid activiteiten zoveel mogelijk voor. Voordat je bijvoorbeeld gaat koken, zet je alles alvast klaar.
  • Stapsgewijs. Doe taken stap voor stap, bijvoorbeeld koken met een recept.
  • Vaste en logische plekken voor je sleutels, portemonnee en dergelijke.
  • Fit. Doe belangrijke taken op een moment dat je fit bent, bijvoorbeeld ’s ochtends of na het rusten.
  • Goede tijdsindeling. Houd bij je dagindeling en plannen rekening met je trage (denk)tempo.
  • Wissel af. Wissel doe- en denkactiviteiten af.
  • Praat hardop mee bij handelingen zoals koffiezetten. Lees een moeilijke of saaie tekst hardop. Vraag jezelf regelmatig af: wat doe ik, wat ga ik straks doen? Dit noemen we verbale zelfsturing. Met verbale zelfsturing help je om je aandacht beter te richten en er bij te houden.

    In de Hersenz-module 'Aandacht en geheugen' wordt veel aandacht besteed aan deze compensatie-strategieën.

Interessant? Lees ook deze tips
Praten helpt!

Wanneer je, als gevolg van hersenletsel, gedachten hebt om een eind aan je leven te maken, kun je hier in eerste instantie van schrikken of je ervoor schamen. Zoek een vertrouwd persoon om mee te praten.

Tips bij plannen en organiseren

Moeite met plannen en organiseren? De volgende 5 tips kunnen je helpen wat meer structuur te krijgen in het dagelijkse leven.

Tips bij ontremming

De volgende tips kunnen je helpen wanneer je de nadelige gevolgen ondervindt als gevolg van ontremming.

Tip: App Breinstraat

De app Breinstraat is ontwikkeld voor jongeren die bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte hersenletsel hebben gekregen. In de app wordt uitgelegd wat er gebeurt in het ziekenhuis en het revalidatiecentrum.

Tip: Digitale hulpmiddelen

Met een visuele beperking kun je behoefte hebben aan hulp bij het omgaan met apparaten als je computer, smartphone en tablet.

Pagina's