TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Door dingen op een ándere manier te doen heb je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën. 

Na hersenletsel is aandacht bijna altijd op één of andere wijze verstoord. Dit kan gaan om de verschillende vormen van aandacht: 

  • Alertheid
  • Tempo van informatieverwerking
  • Gerichte aandacht (je aandacht ergens op kunt richten zonder je te laten afleiden)
  • Volgehouden aandacht (langere tijd met iets bezig kunt zijn zonder dat je aandacht verslapt)
  • Verdeelde aandacht (meerdere dingen tegelijk kunnen doen)


Dat heeft gevolgen voor je
dagelijks leven:

  • Dingen gaan niet meer als vanzelf
  • Dingen kosten meer moeite
  • Dingen gaan niet meer

Omgaan met je aandachtsproblemen kan op verschillende manieren:

  • Dingen op een andere manier doen 
  • Je omgeving aanpassen
  • Hulpmiddelen gebruiken
  • Jezelf belonen

Soms blijven problemen met aandacht bestaan. Dan helpt het als je weet hoe je met deze problemen kunt omgaan. Je kunt dingen op een ándere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën. Hieronder staan een aantal voorbeelden die je toe kunt passen.

  • PRET: Pauzeren, Rustige omgeving, Eén ding tegelijk, Tempo aanpassen.
  • Begin op tijd met dingen zodat je je niet hoeft te haasten of anderen moet laten wachten.
  • Voorbereiding is het halve werk. Bereid activiteiten zoveel mogelijk voor. Voordat je bijvoorbeeld gaat koken, zet je alles alvast klaar.
  • Stapsgewijs. Doe taken stap voor stap, bijvoorbeeld koken met een recept.
  • Vaste en logische plekken voor je sleutels, portemonnee en dergelijke.
  • Fit. Doe belangrijke taken op een moment dat je fit bent, bijvoorbeeld ’s ochtends of na het rusten.
  • Goede tijdsindeling. Houd bij je dagindeling en plannen rekening met je trage (denk)tempo.
  • Wissel af. Wissel doe- en denkactiviteiten af.
  • Praat hardop mee bij handelingen zoals koffiezetten. Lees een moeilijke of saaie tekst hardop. Vraag jezelf regelmatig af: wat doe ik, wat ga ik straks doen? Dit noemen we verbale zelfsturing. Met verbale zelfsturing help je om je aandacht beter te richten en er bij te houden.

    In de Hersenz-module 'Aandacht en geheugen' wordt veel aandacht besteed aan deze compensatie-strategieën.

Interessant? Lees ook deze tips
Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Tip: Neem tijd voor jezelf

Samenleven met een partner met hersenletsel is vaak zwaar, zorg ervoor dat je tijd neemt voor jezelf!

Tip: Onderneem samen activiteiten

Samen activiteiten blijven ondernemen kan helpend zijn .

Pagina's