Tip overprikkeling: Leer nee zeggen

Voor mensen die na hun hersenletsel veel last hebben van overprikkeling is het belangrijk om te onderzoeken wat de invloed van bepaalde prikkels is op hen. Door een tijdje een dagboek bij te houden, wordt snel duidelijk wanneer en waardoor de emmer overloopt. Zo ontdek je beter waar je grenzen liggen. En leer nee te zeggen als iets teveel voor je is.

Neem regelmatig voldoende rust, zodat je prikkels kunt verwerken. Plan niet te veel activiteiten op een dag. Hou orde en regelmaat in je leven. En zorg dat je een rustige plek hebt voor jezelf als je in een huis woont met meerdere mensen. Denk ook aan praktische oplossingen. Koop oordopjes of bouwgehoorbescherming en gebruik die bijvoorbeeld bij het stofzuigen en tijdens het winkelen. Doe boodschappen op rustige momenten

Zoek rustgevende activiteiten op, zoals wandelen in de natuur, mediteren, yoga of mindfullness.

Deze tips zijn afkomstig uit de Hersenzmodule ‘Grip op energie’. 

Interessant? Lees ook deze tips
Tip: Zorg dat je informatie krijgt

Probeer als naaste van iemand met niet-aangeboren hersenletsel zoveel mogelijk informatie te krijgen. Dat kan op verschillende manieren:

Vijf tips over hersenletsel en werk

Voor veel mensen met hersenletsel is het moeilijk om weer aan het werk te gaan. Hieronder staan vijf belangrijke aandachtspunten.

Zoek hulp

De huisarts is degene die met je kan bespreken welke hulp je nodig hebt als je denkt aan zelfdoding. Vraag een consult aan met extra tijd.

Ga het gesprek aan

Veel mensen vinden het eng of moeilijk om te vragen naar gedachten over zelfdoding. Maar je brengt iemand niet op ideeën door er naar te vragen. Praten kan juist helpen bij het vinden van een andere oplossing dan de dood.

Praten helpt!

Wanneer je, als gevolg van hersenletsel, gedachten hebt om een eind aan je leven te maken, kun je hier in eerste instantie van schrikken of je ervoor schamen. Zoek een vertrouwd persoon om mee te praten.

Pagina's