Tip: Onderneem samen activiteiten

Samen activiteiten blijven ondernemen kan helpend zijn. 

  • Probeer waar mogelijk actief te blijven samen. Koop bijvoorbeeld een tandem om samen te toeren. Of doe op regenachtige dagen samen woordzoekers of puzzels, zelfs als je dat voorheen nooit hebt gedaan.
  • Je moet je plannen bijstellen. Verre reizen kunnen niet meer. Met een camper kun je toch dagtripjes maken of een weekendje weg, want je partner kan daarin tussendoor rusten.
  • Als je samen dingen probeert te doen worden de beperkingen steeds minder dominerend. Probeer zoveel mogelijk het positieve te zoeken in de beperking ook al is dat af en toe moeilijk.

 

(Bron: Tips van en voor partners van mensen met hersenletsel. Expertisecentrum Hersenletsel Limburg. Leven met hersenletsel op lange termijn. )

Interessant? Lees ook deze tips
Tip depressie: Helpende gedachten

Helpende gedachten zijn gedachten die prettig, gewenst, effectief en positief zijn. Een voorbeeld van een helpende gedachte is ‘Ik geloof dat ik het kan’.

Tip vergeetachtigheid: Zoek met aandacht

Als je iets kwijt bent moet je dit zoeken. Ook kan het zijn dat je iets wilt hebben of iets wilt laten zien. Je bent het niet kwijt maar weet ook niet waar je het hebt opgeborgen. Of je wil een artikel opzoeken in de krant of op internet. Bij zoeken is aandacht erg belangrijk. Maar hoe zoek je nu het beste?

TIP depressie: Lichtpuntjes opschrijven

"Hoe donker het leven ook lijkt, er zijn altijd lichtpuntjes." Schrijf elke dag een paar dingen op, hoe klein ook, die (onverwacht) leuk waren of waar je van genoten hebt.

Tip depressie: Beweeg en ga naar buiten

Blijf lichamelijk actief op een passende manier. De vermoeidheid, het gebrek aan energie en de lusteloosheid veroorzaken soms een volkomen lichamelijke inactiviteit.

Tip vermoeidheid: Train het volhouden van aandacht

Volgehouden aandacht betekent dat je voor langere tijd met iets bezig kunt zijn. Je kunt trainen om je aandacht langer vast te houden.

Pagina's