Tip: Onderneem samen activiteiten

Samen activiteiten blijven ondernemen kan helpend zijn. 

  • Probeer waar mogelijk actief te blijven samen. Koop bijvoorbeeld een tandem om samen te toeren. Of doe op regenachtige dagen samen woordzoekers of puzzels, zelfs als je dat voorheen nooit hebt gedaan.
  • Je moet je plannen bijstellen. Verre reizen kunnen niet meer. Met een camper kun je toch dagtripjes maken of een weekendje weg, want je partner kan daarin tussendoor rusten.
  • Als je samen dingen probeert te doen worden de beperkingen steeds minder dominerend. Probeer zoveel mogelijk het positieve te zoeken in de beperking ook al is dat af en toe moeilijk.

 

(Bron: Tips van en voor partners van mensen met hersenletsel. Expertisecentrum Hersenletsel Limburg. Leven met hersenletsel op lange termijn. )

Interessant? Lees ook deze tips
TIP: Stop-Denk-Doe

De stoplichtmethode is een goede manier om jezelf te ondersteunen uw gedrag te veranderen. Hij helpt je om te begrijpen hoe boosheid en stress zich opbouwt en werkt. Je stelt je hierbij een stoplicht voor met de kleuren groen, oranje en rood. Je geeft zichzelf hiermee de tijd om na te denken voor je iets gaat doen. Je kunt de methode hardop toepassen of in gedachten.

Tip kort lontje: Bedenk alternatieven

Je kunt jezelf ander gedrag aanleren. Ook als je bijvoorbeeld last hebt van een 'kort lontje'. Begin met het invullen van dit schema.

Tip overprikkeling: Voorbereid shoppen

Monica heeft door haar hersenletsel last van extreme overprikkeling. Ze omschrijft hoe overprikkeling werkt bij haar toen ze voor de eerste keer na haar hersenletsel naar een vertrouwde supermarkt ging.

Tip vergeetachtigheid: Vaste plekken

Kent je die situaties waarin je iets kwijt bent? Je sleutels, je portemonnee of een belangrijke brief?

Tip depressie: Structureer je dag

Heb je veel moeite om in actie te komen omdat je nergens zin in hebt, zorg dan voor een vaste structuur, waarin je activiteiten en rust afwisselt.

Pagina's