Samenleven met een partner met hersenletsel is vaak zwaar, zorg ervoor dat je tijd neemt voor jezelf!

  • Hoeveel je ook wilt doen voor je partner, vergeet nooit dat je zelf ook een leven hebt dat gewoon doorgaat. Dat klinkt misschien egoïstisch, maar dat is het niet.
  • Blijf je eigen ding doen. Laat je hobby niet ‘afpakken’. Onderneem iets met vriend(inn)en.
  • Zorg goed voor jezelf, praat met vrienden als je daar behoefte aan hebt.
  • Zorg ook goed voor jezelf, zeker als je er nog een baan bij hebt. Probeer zoveel mogelijk dingen die je deed vol te houden. Isoleer jezelf niet.
  • Zoek een goede balans tussen werk en thuis.

(Bron: Tips van en voor partners van mensen met hersenletsel. Expertisecentrum Hersenletsel Limburg. Leven met hersenletsel op lange termijn.)

Interessant? Lees ook deze tips
Tip vergeetachtigheid: Zoek met aandacht

Als je iets kwijt bent moet je dit zoeken. Ook kan het zijn dat je iets wilt hebben of iets wilt laten zien. Je bent het niet kwijt maar weet ook niet waar je het hebt opgeborgen. Of je wil een artikel opzoeken in de krant of op internet. Bij zoeken is aandacht erg belangrijk. Maar hoe zoek je nu het beste?

TIP depressie: Lichtpuntjes opschrijven

"Hoe donker het leven ook lijkt, er zijn altijd lichtpuntjes." Schrijf elke dag een paar dingen op, hoe klein ook, die (onverwacht) leuk waren of waar je van genoten hebt.

Tip depressie: Beweeg en ga naar buiten

Blijf lichamelijk actief op een passende manier. De vermoeidheid, het gebrek aan energie en de lusteloosheid veroorzaken soms een volkomen lichamelijke inactiviteit.

Tip vermoeidheid: Train het volhouden van aandacht

Volgehouden aandacht betekent dat je voor langere tijd met iets bezig kunt zijn. Je kunt trainen om je aandacht langer vast te houden.

Tip: Zo hou je je aandacht erbij

Heb je moeite je aandacht erbij te houden? Door dingen op een andere manier te doen kan je minder last hebben van aandachtsproblemen. Bijvoorbeeld:

Pagina's