Praten helpt!

Wanneer je, als gevolg van hersenletsel, gedachten hebt om een eind aan je leven te maken, kun je hier in eerste instantie van schrikken of je ervoor schamen. Of je bent bang voor de gevolgen wanneer je hier iets over zegt. Hierdoor raak je nog meer in een isolement van deze eenzame gedachten. Het zijn echter geen gedachten om je over te schamen of waarmee je in eenzaamheid moet blijven rondlopen. Het is de situatie waarin je terecht bent gekomen. Er is plotseling zoveel veranderd in je leven. Met al je kwaliteiten als mens weet je even niet meer hoe je dit leven moet leven. Het leven doet teveel pijn.

Daarbij kan de manier waarop je met problemen omgaat ook veranderd zijn door het hersenletsel. Misschien lukt het communiceren ook niet zo goed meer en kun je jezelf niet goed uiten. Je kunt dan in een fuik van gedachten vastraken en de overtuiging krijgen ‘dit gaat nooit meer over’, ‘dit wordt nooit meer anders’.

Zoek een vertrouwd persoon om mee te praten. Door praten word je nuchterder in je denken, het lucht op en je wordt rustiger. Het helpt om de gedachte aan zelfdoding te relativeren.

Als er sprake is van afasie kunnen de eenzame gedachten zich wellicht nog meer versterken. Een afasietherapeut of logopedist kan je helpen met het verduidelijken en uiten van je gedachten.

Interessant? Lees ook deze tips
Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Je kunt dingen op een andere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Pagina's