De stoplichtmethode is een goede manier om jezelf te ondersteunen uw gedrag te veranderen. Hij helpt je om te begrijpen hoe boosheid en stress zich opbouwt en werkt. Je stelt je hierbij een stoplicht voor met de kleuren groen, oranje en rood. Je geeft zichzelf hiermee de tijd om na te denken voor je iets gaat doen. Je kunt de methode hardop toepassen of in gedachten.

STOP               Je stopt, u neemt een pauze

DENKEN          Je denkt na over de situatie, over wat je wil en hoe je dit het beste kunt oppakken

DOEN              Je doet wat je bedacht hebt

De kans is dan groter dat het gekozen gedrag beter uitvalt. Door te stoppen is je reactie minder impulsief. Dit geeft je de mogelijkheid om na te denken en je gedrag te sturen.

Het principe ‘stop-denken-doen’ kan niet zomaar eigen gemaakt worden. Daar moet bewust en regelmatig mee geoefend worden.

De methode wordt geleerd in Omgaan met veranderingen

Interessant? Lees ook deze tips
Tips bij plannen en organiseren

Moeite met plannen en organiseren? De volgende 5 tips kunnen je helpen wat meer structuur te krijgen in het dagelijkse leven.

Tips bij ontremming

De volgende tips kunnen je helpen wanneer je de nadelige gevolgen ondervindt als gevolg van ontremming.

Tip: App Breinstraat

De app Breinstraat is ontwikkeld voor jongeren die bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte hersenletsel hebben gekregen. In de app wordt uitgelegd wat er gebeurt in het ziekenhuis en het revalidatiecentrum.

Tip: Digitale hulpmiddelen

Met een visuele beperking kun je behoefte hebben aan hulp bij het omgaan met apparaten als je computer, smartphone en tablet.

Tip:gespecialiseerde kijktraining

Bartiméus en Visio zijn twee organisaties die gespecialiseerd zijn in visuele problemen. Zij bieden mensen met hemianopsie een speciale kijkstrategietraining die ongeveer tien weken duurt.

Pagina's