Tips bij ontremming

De volgende tips kunnen je helpen wanneer je de nadelige gevolgen ondervindt als gevolg van ontremming.

  • Planning. Zorg voor een goede planning van de dag/week. Structuur en overzicht zorgen voor rust en stabiliteit. Beperk de prikkels waarop gereageerd ‘moet’ worden door te zorgen voor een overzichtelijke, geordende omgeving, een vaste dagindeling met rustpauzes en voorspelbare activiteiten.
  • Omgeving. Vraag je omgeving mee op te letten op de prikkels die bij jou ontremd gedrag kunnen oproepen. Zorg ervoor dat verleidende prikkels zo veel mogelijk uit het zicht zijn. Als de prikkel er niet is, word je ook niet verleid tot het gedrag.
  • Signalen. Spreek met je omgeving af dat zij jou signalen geven als er ontremd gedrag optreedt. Vaak is non-verbaal ‘ingrijpen’ beter dan woorden: even aanstoten, een kalmerend handgebaar maken of aankijken.
  • Stoplichtmethode. De stoplichtmethode helpt je om te begrijpen hoe boosheid en stress zich opbouwt en werkt. Hoe deze methode in zijn werk gaat, lees je op deze pagina.

 

 

Bronnen: Omgaan met hersenletsel, hulp bij een veranderd leven, Jenny Palm Zorgwijzer gedragsveranderingen, Danielle Boelen, Hersenstichting

Interessant? Lees ook deze tips
Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Je kunt dingen op een andere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Pagina's