TIP depressie: Lichtpuntjes opschrijven

"Hoe donker het leven ook lijkt, er zijn altijd lichtpuntjes." Schrijf elke dag een paar dingen op, hoe klein ook, die (onverwacht) leuk waren of waar je van genoten hebt, die goed of zelfs beter gingen dan je van tevoren dacht, waarvoor je dankbaar kunt zijn of waardoor je positief kunt zijn over jezelf.

Marloes van Zoelen heeft hersenletsel door een treinongeluk en begon in moeilijke tijden met het opschrijven van lichtpuntjes. “In het begin voelde ik er helemaal niets bij maar mijn analytische kant kon wel concluderen dat er echt wel wat leuke dingen waren en dat hielp. Na verloop van tijd ging ik er heel af en toe wat bij voelen. En zo kwam ik langzaam uit het dal.” 

Haalbare doelen

Juist in een moeilijke periode valt het niet mee je bezig te houden met lichtpuntjes. Stel daarom realistische, haalbare doelen. Probeer een paar lichtpuntje op te schrijven op een dag, dat wil zeggen dingen, hoe klein ook die (onverwacht) leuk waren of waar je van genoten hebt die goed of zelfs beter zijn gegaan dan je gedacht had waarvoor je dankbaar kunt zijn waardoor je positief kunt zijn over jezelf.

Kleine dingen

Het gaat niet om grote, ingewikkelde zaken maar om kleine dingen. Dat zijn de dingen, die het leven mooi en de moeite waard maken. De vogels, die fluiten. Mooie muziek. De zon, die schijnt. Een aardige of lieve opmerking. Een cadeautje geven of krijgen. Iemand die lacht. Een knuffel. Een inzicht of een positieve gedachte. Een kaartje sturen of krijgen. De regen, die tikt op het dak. Iets lekkers te eten. Mooie kleuren in de natuur. Iemand helpen. Een heerlijke geur. En ga zo maar door!

Vast moment
Kies een vast moment.Regelmaat en routine helpen echt. Maak een afspraak met jezelf. Dan wordt het een gewoonte en dat helpt om de lichtpuntjes niet alleen te signaleren maar om ze ook daadwerkelijk te gaan voelen.

Meer weten over lichtpuntjes: kijk op www.marloesvanzoelen.nl

 

Interessant? Lees ook deze tips
Door inzicht je gedrag veranderen

Gedragsveranderingen door hersenletsel komen vaak voor. Je gedrag wordt aangestuurd door je hersenen. Daarom kan je gedrag door het hersenletsel veranderd zijn. Je was bijvoorbeeld altijd vriendelijk, maar nu reageer je vaker geprikkeld of boos.

Tips voor mensen met overprikkelingsklachten

Overprikkeling is voor iedereen anders. Het is daarom belangrijk goed uit te zoeken wat wel of niet werkt. In de behandeling van Hersenz onderzoek je dat samen met het behandelteam. In dit bericht tips die bij een aantal mensen met overprikkelingsklachten helpen.

TIP: compensatie-strategieën bij aandachtsproblemen

Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met aandacht. Je kunt dingen op een andere manier doen zodat je minder last hebt van je aandachtsproblemen. Dit noemen we compensatiestrategieën.

TIP: Zet helpende gedachten in

Blokkerende gedachten zijn gedachten die je een onprettig gevoel geven of die je weerhouden om dingen te doen. Ze zijn niet helpend, veroorzaken stress en overbelasting en bemoeilijken het bereiken van een doel. Je eigen gedachten kunnen het je dus moeilijker maken om je doel te behalen. Je kunt ze vervangen door helpende gedachten.

TIP: 10 Boeken over hersenletsel

Over hersenletsel en naasten zijn diverse boeken geschreven. We hebben er 10 voor je op een rij gezet. Mocht je een of meerdere boeken willen aanschaffen, klik dan op de link(s) bij 'verkoop'.

Pagina's