Werken aan kwaliteit

In 2017 wordt bij alle Hersenz-organisaties de kwaliteit onder de loep genomen. Het gaat om een eerste ronde van kwaliteitsbezoeken, waarin ‘leren van elkaar’ centraal staat. De eerste bezoeken aan Hersenz-organisaties Zozijn en Siza leidden tot goede gesprekken én tot nieuwe inspiratie voor zowel bezoekteam als organisatie.

Handboek Hersenz

De organisaties vullen vooraf een vragenlijst in. Deze is gebaseerd op het Handboek Hersenz, waarin staat wat we alle afspraken die we met elkaar gemaakt hebben zijn vastgelegd. Deze afspraken zorgen ervoor dat we overal in Nederland hetzelfde doen, met dezelfde kwaliteit. Bijvoorbeeld welke disciplines voor welke onderdelen van de behandeling worden ingezet. Of hoe snel intake en start van de behandeling plaatsvinden nadat een cliënt zich heeft aangemeld. Maar ook hoe de behandeling moet worden uitgevoerd.

bezoekteam

Een bezoekteam komt naar de organisatie toe. Het team bestaat uit een manager en een behandelaar van andere Hersenz-organisaties en de landelijke programmamanager. Aan de hand van de vragenlijst gaan we met elkaar in gesprek. Daarbij gaat het niet om een oordeel ‘goed’ of ‘fout’ maar om het gesprek over zaken die er in de praktijk het meeste toe doen. Bijvoorbeeld over hoe de cliënten en naasten de behandeling ervaren, de samenwerking in het multidisciplinaire team, hoe vaak een hoofdbehandelaar de cliënt ziet, hoe de partnergroepen gefinancierd kunnen worden, hoe de ROM verbeterd kan worden of welke scholing behandelaars nog nodig hebben. Ook geeft het bezoekteam de ontvangende organisatie adviezen en vise versa.

Reacties van behandelaars op de bijeenkomst:
  •  Ik vond het invullen van de vragenlijst heel verhelderend als zelftoets.
  • Wat heb ik een energie gekregen van het werkbezoek. Mooi om te zien waar we samen mee bezig zijn en soms ook nog zoekende zijn in het hele proces.  Pionieren, vertrouwen, enthousiasme, buiten de kaders durven denken, geduld en plezier met elkaar hebben. Geloven in wat we doen en voor wie!
Reacties van de bezoekers:
  •  Ik vond het een fijne en  leerzame bijeenkomst. Ik merk dat er veel overeenkomsten zijn tussen de organisaties en wat verschillen. Leuk om te zien hoe er met veel passie en inzet voor Hersenz gewerkt wordt.
  • Inspirerend en leerzaam om te zien hoe het in de praktijk werkt op verschillende plekken in Nederland. Wat overal hetzelfde is: bijzondere verhalen over stappen de cliënten gezet hebben in de behandeling. Opvallend is de bevlogenheid en deskundigheid van de teams, die bovendien actief bijdragen aan de ontwikkeling van Hersenz.

Toetstingscriteria

Deze eerste ronde zal tot een verdere ontwikkeling van het toetsingsproces leiden. Daarbij zullen we een evenwicht zoeken tussen enerzijds ‘harde’ criteria en anderzijds het leren van elkaar, in het verlengde van het Kwaliteitskader voor de Gehandicaptenzorg. Het voornemen is de bezoekteams in 2018 in elk geval uit te breiden met ervaringsdeskundigen en externen. 

Interessant? Lees ook deze nieuwsartikelen
Geen groepsbehandelingen, intakes zoveel mogelijk via beelbellen

In Nederland blijft het aantal besmettingen met het nieuwe corona-virus groeien. De Hersenz-organisaties hebben maatregelen getroffen om verspreiding van het virus zoveel mogelijk te voorkomen. Alle groepsbehandelingen zijn stopgezet. Waar mogelijk worden cliënten behandeld via beeldbellen. Nieuwe aanmeldingen kunnen doorgaan. Ook intakes proberen we zoveel mogelijk via beeldbellen door te laten gaan.

Radiospotje!

Op de radiozender Q-Music is de radiospot van Hersenz komende week te beluisteren. Daar zijn we enorm blij mee, want Q-Music heeft de zendtijd als kerstcadeautje aangeboden! U kunt het radiospotje hier ook beluisteren

Wilt u het spotje delen met iemand ? Dat kan makkelijk via de knoppen hieronder. 

Samenwerking met revalidatie biedt voordelen

Ongeveer tien procent van de mensen met niet-aangeboren hersenletsel komt terecht in een revalidatiecentrum. Hersenz biedt mensen behandeling die klaar zijn met revalideren of die rechtstreeks uit het ziekenhuis komen. Samenwerking tussen revalidatiecentra en de veertien Hersenz-organisaties biedt voordelen voor de cliënt en vindt op steeds meer plaatsen in Nederland plaats.

's Heeren Loo treedt toe tot Hersenz

Hersenz verwelkomt ’s Heeren Loo met ingang van 2020 als veertiende partner van het netwerk Hersenz. ’s Heeren Loo gaat binnen Hersenz bijdragen aan de verbetering van intramurale zorg voor mensen met hersenletsel, bijvoorbeeld door de inzet van de door Hersenz al ontwikkelde behandeling in woonvoorzieningen.

Iedereen kiest voor de iPad

Hersenz bestaat uit verschillende behandelmodules. Voorheen kregen cliënten bij elke module een papieren map met uitleg en oefeningen. Sinds 2018 is het behandelprogramma online beschikbaar op het platform Jouw Omgeving en werken veel behandelaren en cliënten met de iPad of op de laptop of PC.

Pagina's